Czym jest erytrytol i czy warto nim słodzić?

Erytrytol jest tylko słodzikiem. I jest to bardzo zdrowe. Ostatecznie, ma taką samą słodycz jak glukoza, a jego lista cukru we krwi jest zerowa. Czy ta substancja słodząca ma już pozytywny wpływ na organizm? W przeciwieństwie do innych sztucznych substancji słodzących, erytrytol może być spożywany w dowolnej ilości.

Czym dokładnie jest erytrytol?

Erytrytol może być polihydroksyalkoholowym środkiem słodzącym. Jest on właściwie oznaczony jako E968 i podobnie jak ksylitol czy sorbitol jest związkiem, który ma niską wartość energetyczną i nie zwiększa ilości glukozy w danym krwiobiegu. Erytrytol wygląda prawie jak zwykły cukier, ale jest nieco mniej słodki niż glukoza. Pozostawia jedynie szczątkowy smak i sprawia, że usta są chłodniejsze.

Jakie są zastosowania erytrytolu?

Od 2006 roku jest stosowany jako środek słodzący w Europie i Belgii (od ’08). Związek ten jest stosowany głównie jako słodzik do herbaty i wszelkich domowych wypieków. Erytrytol może być dodawany do:

  • galaretek,
  • dżemów,
  • wyrobów lodowych,
  • owoców kandyzowanych wielu rodzajów.

Jak każdy wzmacniacz smaku, może być również stosowany jako wzmacniacz smaku i inhibitor odczuwania zapachu, a więc w zagęszczaczach produktów.

Erytrytol jako składnik kosmetyków

Erytrytol znajduje się między innymi w kosmetykach – jest substytutem gliceryny, który zapobiega jełczeniu towarów. Jednak w przemyśle chemicznym jego pochodne są stosowane głównie – zwłaszcza w produkcji części.

Czy erytrytol może wpływać na nasze zdrowie?


Erytrytol ma pozytywny wpływ na zdrowie. W przeciwieństwie do zwykłego cukru i innych substancji słodzących, nie jest on koniecznie przetwarzany przez nasz organizm. Zamiast tego jest on wydalany z moczem w postaci niezmienionej. Co więcej, erytrytol nie podnosi poziomu glukozy i insuliny, ponieważ ma zerową listę glikemiczną. Dzięki temu diabetycy mogą stosować ten słodzik bez obaw o swój stan zdrowia. Erytrytol ma nawet pozytywny wpływ na utratę wagi. Tak się składa, że 1 gram erytrytolu ma tylko 0,2 do osiągnięcia 0,4 kcal, podczas gdy ten sam poziom zwykłego cukru to aż 4 kcal. Spożywanie tego słodzika może prowadzić do utraty wagi. Ponadto, erytrytol może zmniejszyć ryzyko próchnicy zębów, ponieważ erytrytol może po prostu zablokować sposób, w jaki niektóre cukry są fermentowane przez bakterie powodujące ubytki i inne zarazki. Warto również wspomnieć, że erytrytol ma właściwości antyoksydacyjne, wiążąc się z wolnymi rodnikami, chroni organizm przed szkodliwymi skutkami ich działania.